Hoe krijg ik minder stress?

en wat kan mindfulness hierin voor mij betekenen

Stress heeft vele oorzaken…

‘Ervaar je veel stress en druk op het werk? Of in je thuissituatie of gezin?’

‘Heb je misschien het gevoel dat je altijd tijd te weinig hebt?

‘Leg je jezelf veel stress op doordat je alles perfect wilt doen en aan alles en iedereen te willen voldoen?’

‘Slaap je moeilijk en maak je je druk dat je niet genoeg slaap krijgt?’

‘Zijn het je gedachten die je veel stress bezorgen?’

‘Worstel je met een ziekte?’

‘Geven drukke omgevingen en andere mensen je misschien veel stress en spanning? Of heb je moeite met de algehele gehaastheid en drukte in de maatschappij?’

‘Of geef je je lichaam veel stress door datgene wat je eet en drinkt, of door te weinig beweging, of te weinig rust?’

Afbeelding van bliksems rondom een hoofd: Mindfulness en stress, wat geeft jou stress?

Met verschillende gevolgen…

Het is eigenlijk heel logisch. Wanneer je ergens veel stress of spanning op zet, dan breekt het. De plek waar het breekt, hangt af van de zwakste schakel.

Wanneer je spanning zet op een touw, zal het uiteindelijk op het zwakste punt breken.

Zo is het ook met ons lichaam. Wanneer er te veel stress op komt dan breekt het op de zwakste plek, en daarom kan stress op iedereen zo’n verschillend effect hebben.

Misschien uit het zich in een algehele vermoeidheid en uitputting, soms zo ver dat je in een burn-out terecht komt. Maar het kan zich ook uiten in allerlei andere lichamelijke problemen. Je kunt denken aan:

  • spijsverteringsklachten
  • chronische pijnen
  • hartproblemen en/of hoge bloeddruk
  • hoofdpijn
  • veel ziek zijn
  • spierspanningen
  • gewrichtsproblemen
  • chronische ziekten
  • ………

En ga zo maar door. In feite durf ik te zeggen dat elke ziekte vaak voor een groot deel veroorzaakt wordt door een bepaalde vorm van stress.

Dit gaat vaak samen met allerlei mentale en emotionele symptomen: je niet meer kunnen concentreren, vergeetachtigheid, vaak een gevoel van druk of spanning in de buik en/of borst, alsof er iets groots, zwaars en donkers op rust, het gevoel van een prop in je maag, of een beklemmend gevoel rondom de keel.

Waarom heb ik zoveel stress?

Je ervaart stress wanneer je lichaam zich in een staat van paraatheid brengt. Dit is een normale reactie van het lichaam, ook wel de ‘fight-or-flight-response’ genoemd. Het zogenaamde ‘sympathische zenuwstelsel’ wordt geactiveerd, met onder andere als gevolg…..

…verhoogde, krachtigere hartslag

…versnelde, diepere ademhaling

…verwijding van de pupillen, alertheid

…vrijmaken van energiereserves in het lichaam (suikers en vetten)

…minder bloed naar de huid, de spijsverterings- en uitscheidingsorganen

…meer bloed naar de spieren en de longen

In feite is met stress op zich niets mis. Deze reactie kan zelfs heel nuttig zijn. Stel je maar eens voor dat je heel wat jaren geleden opeens een tijger tegen het lijf liep. Dan moest je rennen voor je leven en dan is het fijn dat je lichaam alle systemen ‘aanzet’ die je daarbij helpen, en alles ‘uitzet’ wat je op dat moment minder nodig hebt.

De tijgers in ons leven kunnen ons veel stress geven.

De tijgers van tegenwoordig zijn echter vaak problemen op het werk, in het gezin, onzekerheden of zelfs bepaalde gedachten. En deze zijn nu niet bepaald ‘levensbedreigend’, ook al zien we dat soms wel zo.

We kunnen in patronen terecht komen waarbij ons ‘vecht-en-vlucht-systeem’ heel gevoelig wordt en al door het minste of geringste wordt geactiveerd. Eigenlijk bevinden we ons dan continu in deze modus, wat heel uitputtend is voor ons lichaam. Het is een systeem dat bedoeld is om tijdelijk ‘aan te zetten’ en om daarna weer over te schakelen naar een rustmodus. Chronische stress is niet goed voor ons welzijn.

Hoe mindfulness stress kan verminderen

Vaak wordt het grootste deel van de stress misschien wel veroorzaakt door de manier hoe wij omgaan met datgene wat we meemaken, ervaren of tegenkomen in ons leven. Waarom veroorzaakt dezelfde gebeurtenis bij de ene persoon anders wel stress en bij de andere niet?!

Dit is waar mindfulness en stress goed samen gaan. Het is niet voor niets dat de eerste moderne mindfulnesstraining ‘Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)’ genoemd is. Het ging vaak om mensen met allerlei fysieke, emotionele en/of mentale klachten waar men geen raad meer mee wist, waar de medische wereld geen ‘oplossing’ voor kon vinden.

Dus kwamen ze in de Stress Reduction Clinic terecht, waar met mindfulness wonderbaarlijke resultaten werden gehaald bij allerlei gezondheidsproblemen. En dat zit hem er volgens mij vooral in dat stress de basis vormt van de meeste gezondheidsproblemen.

Mindfulness laat je stilstaan bij je ervaring van dit moment en te zien wat er daadwerkelijk is. Je stopt om gewoon even te zijn, in plaats van alleen maar door te gaan met van alles te doen. Je leert herkennen wat jou stress geeft, wanneer je gestresst bent en hoe je op stress reageert. Wanneer je dit herkent, kun je gaan kiezen om hier anders mee om te gaan. Dit kan zijn door dingen anders te doen, of door bepaalde patronen van gedachten en gevoelens niet meer verder te volgen.

‘Mindfulness leert je los te laten en te laten zijn, en te ontspannen met spanning. Het lijkt een paradox, maar vreemd genoeg kan de kleine inspanning om volledig in het moment te zijn, een zeer grote ontspanning en rust teweeg brengen.’

Wil je meer rust en ontspanning, en minder stress? In de Mindfulness Online Training ‘Unwind your Mind’ leer je weer te ontspannen, los te laten en de stress niet verder te voeden. Je ontdekt een basis van rust en ontspanning die altijd beschikbaar is.