Hoe stop ik met piekeren?

en hoe mindfulness me hierbij kan helpen

Herken je je hierin?

‘Ik kan niet stoppen met piekeren. Mijn gedachten draaien telkens maar rondjes rondom dezelfde problemen, zonder dat ik een oplossing vind. Het is net een platenspeler die vast staat in een bepaald patroon. Elke keer hetzelfde liedje. Ik ben het zo zat! Maar ik moet en zal er nu een oplossing voor vinden. Mijn hoofd blijft gewoon doorgaan. Het is zo vermoeiend en ik weet dat het geen zin heeft. Maar ik heb geen idee hoe ik het kan laten ophouden.’

‘Ik maak me continu zorgen over de toekomst, over mijn gezondheid, over mijn werk, over mijn familie of vrienden….. Er is altijd wel iets om me zorgen over te maken.’

Een hoofd met ronde pijlen eromheen, de cirkelredenaties van piekeren.

Met als gevolg…..

‘Het is alsof ik continu in een stressmodus sta en me altijd zorgen maak. Ik heb nooit rust in mijn hoofd. Dit kost me heel veel energie. ‘s Avonds heb ik moeite om in slaap te komen omdat die piekerfabriek maar doordraait.’

‘Soms voelt het piekeren echt als een ziekte die mijn leven kapot maakt. Een ziekte waar ik geen geneesmiddel voor weet. Soms kan ik me zo overmant voelen door al mijn gedachten. Er is ook de angst dat het nooit stopt en dat ik hier altijd mee zal moeten leven.’

Ik heb het idee dat ik heel veel mis omdat ik in mijn hoofd zit en altijd maar aan het piekeren ben over van alles. Daardoor mis ik de vreugde en het plezier in mijn leven. Ik vraag me af waarom ik niet meer kan genieten zoals ik vroeger altijd kon. Waarom moet ik me altijd zo druk maken over van alles?’

‘Het gaat ook ten koste van de relatie met mijn partner, familie en vrienden. Het is alsof ik in mijn hoofd leef en niet daadwerkelijk aanwezig ben en dat merken andere mensen ook. Ik kan me daar ook schuldig over voelen. Ook ben ik vaak humeurig en lijk ik heel weinig te kunnen hebben.’

Waarom pieker ik zoveel?

Voor kinderen wordt het piekeren vaak ook wel vergeleken met een piekerfabriek. Maar ook voor volwassenen kan dit voorbeeld prima gebruikt worden. Misschien kun je je voorstellen dat het zo voelt. Dat je hoofd continu op de automatische piloot piekergedachten produceert.

In feite zijn dit gedachten die een bepaald probleem proberen op te lossen. Het heeft ergens een functie gehad, anders zou dit patroon niet ontstaan zijn. Het is een patroon wat je hebt aangeleerd om om te gaan met je problemen. Wat je je af kunt vragen is:

Helpt dit mij op dit moment?

Hoe stop ik met piekeren?

De eerste stap is om te herkennen en te erkennen dat het je niet helpt. Zodra je de cirkel leert herkennen waarin je elke keer weer terecht komt, kun je beginnen om eruit te stappen.

Vervolgens leer je stap voor stap om uit dit niet behulpzame patroon te stappen, door onder andere nieuwe, wel behulpzame manieren te verkennen om met je problemen om te gaan. Dat zal echt niet elke keer gelijk lukken, maar stap voor stap kom je eruit. En je bent niet alleen!

‘De oplossing voor een probleem vindt je meestal niet door verder te gaan met datgene wat het probleem veroorzaakt of in stand houdt.’

Mindfulness is een mooie manier om dit te doen. Het leert je stil te zitten en te herkennen wat er gebeurt in jouw ‘piekerfabriek’, zonder hier direct over te oordelen en het piekeren alleen maar meer te voeden. Om vervolgens uit je automatische patronen van piekeren te stappen en nieuwe wegen te verkennen. Je kunt hier in de Mindfulness Online training ‘Unwind your mind’ zelf of onder begeleiding mee aan de slag gaan.