Hoe stap ik uit mijn depressie?

en wat zijn ervaringen van mindfulness bij depressie

Herken je je hierin?

‘Ik voel me helemaal leeg en heb nergens zin in. Het is alsof er continu een heel zwaar gewicht aan me hangt waardoor ik me heel zwaar en loom voel. Ik ben niet vooruit te branden en kan me nergens voor motiveren.’

‘Het heeft ook allemaal geen zin. Waarom doe ik het ook allemaal. Ik kan beter in mijn bed blijven. Het voelt zo donker en negatief allemaal, en ik zie weinig lichtpuntjes.’

‘Alweer de zoveelste keer dat ik hierin zit. Ik wil dit niet. Ik wil me niet zo voelen. Waarom gebeurt dit toch weer? Telkens als ik denk dat ik er vanaf ben, of dat ik stappen vooruit gemaakt heb, lijk ik weer terug te vallen.’

‘Ik heb ook geen zin om mezelf eruit te trekken. Het voelt veel gemakkelijker om er lekker in te blijven zitten.’

‘Ik voel me zo alleen…..’

Een tekening van onweer boven iemand z'n hoofd: Hoe helpt mindfulness me uit deze depressie?

Met als gevolg…..

‘Mijn geheugen lijkt minder en ik kan me slecht concentreren. Ik ben al een hele tijd niet meer aan het werk. Daardoor heb ik nog meer het gevoel dat ik buiten de maatschappij sta, dat ik er niet bij hoor. Het maakt me ook allemaal niet zoveel uit, want ik kan nu echt geen energie en motivatie opbrengen om te werken.’

‘Soms voel me zo leeg en negatief, dat ik mijn bed niet uit kom. Daardoor voel ik me alleen nog maar vervelender en vermoeider. Ik kom zelfs niet meer aan de huishoudelijke dingen toe en mijn huis wordt steeds rommeliger. Ik zorg slecht voor mezelf, heb geen trek in eten en eet daardoor slecht maar dat maakt me ook allemaal niet zo uit.’

‘Iets ondernemen of ergens naartoe gaan kost me verschrikkelijk veel moeite. Als ik al naar sociale gelegenheden toe ga, voel ik me daar erg klein en heb ik weinig zelfvertrouwen. Ik wil ook niet dat anderen er achter komen hoe ik me voel, en ik schaam me ervoor.’

‘Ik ervaar weinig vreugde en plezier, ook niet in de dingen die ik altijd leuk heb gevonden en waar ik altijd energie uit haalde. Soms is er een klein lichtpuntje, maar die is snel weer weg. Dan val ik weer terug in de donkerte van mijn depressie, waarin ik steeds verder en dieper lijk weg te zakken.’

‘Anderen proberen met te helpen en komen met adviezen en oplossingen. Maar ze begrijpen niet hoe ik me voel. Niemand begrijpt me! Ik voel me steeds verder van anderen vandaan staan en verlies de verbinding met de mensen die belangrijk zijn in mijn leven.’

Waarom kom ik in een depressie terecht?

Het leven met een depressie wordt ook wel vergeleken met een zwarte hond, die je overal volgt, ‘the black dog of depression‘. Je komt er niet zomaar vanaf. Het is een trouwe viervoeter die je achterna blijft zitten, waar je ook heen gaat.

In feite zou je het kunnen vergelijken met een negatief denkprogramma dat in jouw hoofd geprogrammeerd zit. Als er iets gebeurt in je leven wat jij als negatief of onaangenaam ervaart, slaat dit denkprogramma weer aan en zie je alles als het ware door een zwarte bril.

Een tekening van een zwarte hond, de zwarte hond van depressie.
Elke keer dat dit programma weer aanslaat, wordt dit patroon of worden deze verbindingen in je geest versterkt. Daardoor hebben veel mensen die een eerste depressie ervaren, ook later in hun leven nog meerdere depressies.

De kunst is dus in feite om dit patroon te doorbreken. Maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt ‘Hoe doe je dat?’

Hoe stap ik uit mijn depressie?

Herinner je eraan dat je niet alleen bent. Ook ik heb dit ervaren en nog vele anderen met jou en met mij. Je bent niet alleen en er is manier om hiermee om te gaan.

De ervaringen van mindfulness bij depressie zijn goed, zowel als je in een depressie zit, als bij terugval in een depressie. Behalve dat het je leert om op tijd te herkennen wanneer je weer in een negatieve spiraal terecht komt (waardoor je er eerder uit kunt stappen), geeft het je ook nieuwe manieren om ermee om te gaan.

De kern daarvan is om je depressie niet te zien als een vijand, als iets waar je zo snel mogelijk vanaf moet. Om juist eerder toenadering te zoeken, dan ervan weg te rennen. Vergelijk het maar weer met die zwarte hond. Pas wanneer je hem goed leert kennen, dan kun je ook goed voor hem zorgen en hem niet je leven laten controleren (zie ook deze inspirerende video).

Een eerste stap kan zijn om wanneer dit soort gevoelens weer opkomen, er niet gelijk tegen te vechten of erin te verdrinken, en jezelf af te vragen ‘Hoe kom ik hier weer vanaf?’, maar jezelf misschien de vraag te stellen:

Hoe kan ik op dit moment het beste voor mezelf zorgen?

Ook al voelt het nu niet zo, waarvan weet ik dat het me helpt?

En het dan vervolgens gewoon doen, hoe moeilijk dit soms ook voelt.
Dit vereist moed en daadkracht.

Ervaringen van mindfulness bij depressie:

‘Mindfulness helpt mij om niet in een negatieve spiraal terecht te komen die me alleen maar verder omlaag trekt. Ik kan opmerken hoe ik me voel en daarvandaan kiezen om goed voor mezelf te zorgen.’

Naast dat mensen vaak goede ervaringen hebben met mindfulness bij depressie, is er ondertussen ook veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Het blijkt vaak net zo goed te werken als medicatie, alleen zonder alle bijwerkingen.

Wil jij ook uit je negatieve spiraal leren stappen? Mindfulness is een mooie manier om dit te doen. Je leert de kenmerken jouw depressie kennen en manieren om op deze momenten goed voor jezelf te zorgen. In de Mindfulness Online training ‘Unwind your mind’ kun je hier zelf of onder begeleiding mee aan de slag gaan.