Hoe een regelmatige pauze je meer rust en ontspanning kan brengen

door | 15 februari 2019 | Mindfulness, Rust in je hoofd, Stress

Hoe vaak neem jij daadwerkelijk een pauze? Een échte pauze bedoel ik. Niet dat je even stopt met werken en wat anders gaat doen, zoals naar de wc, koffie halen, op je mobiel wat opzoeken of met een collega praten. Nee, daadwerkelijk even stoppen met alles wat je doet en gewoon even niets doen. Gewoon even zitten en alles laten zijn zoals het is. Een échte pauze kan bijzonder veel rust brengen, hoe kort de pauze ook is.
Foto van benen omhoog op een rots bij het water: Regelmatig helemaal niets doen kan heel goed werken tegen stress.

Mindfulness en het nemen van een échte pauze

In een mindfulnesstraining is het nemen van een rustmoment of pauze een belangrijk onderdeel om mindfulness te integreren in je dagelijks leven. We spreken dan ook wel over een ‘open moment’ of een ‘ademruimte’. Een moment waarin je jezelf de ruimte geeft om even niets te ‘moeten’. Dit kan heel goed werken om te voorkomen dat stress zich opbouwt over de dag.
Een vrouw en inmiddels goede vriendin die ik ooit via de mail begeleid heb in een mindfulnesstraining, heeft dit heel mooi verwoord in een gedicht. Het straalt mooi uit wat een daadwerkelijk moment van rust voor iemand kan betekenen en hoe dit kan voelen. Graag deel ik dit met jullie:

Mijn pauze

Ik heb mijzelf te veel belast
het wordt tijd dat ik een pauze inlas
gewoon in de tuin zit
en kijk naar wat er is
luister hoe de vogels fluiten
voel hoe het licht mijn huid kust.

Dit is mijn pauze
ik hoor de bladeren ritselen
ik kan de wereld om mij heen zien
ja, echt zien met open ogen
de grond onder mijn voeten
de strak blauwe lucht.

Pauze is teruggaan naar de basis
hemel en aarde
mij losmaken van de hectiek
waarin wij leven
de chaos en de zorgen
en alleen nog boven en onder.

Pauze is de wereld verkleinen
geen rechts, geen links
met beren op de weg
dag angst, dag paniek
dag pijn en depressie
nu doe ik het even zonder.

Dit is mijn moment van rust
waarin ik niks moet, niks hoef
behalve hier zitten en zijn
behalve blijven ademhalen
in en uit, uit en in
één worden met de wind.

Mijn pauze is gras en steen
zon en wolken
maan en sterren
dierengeluiden en pure natuur
het is een break van de gekte
die ik dagelijks ondervind.

Mijn pauze bevrijd.

~ Bernice Peroti

Uit de dagelijkse stress stappen

Soms kunnen we zo vastzitten in onze patronen, in de stress van het dagelijks leven, in de dingen waar we mee worstelen. Even niets doen, gewoon even kijken wat er nu in je omgaat, een stapje terug doen; het kan ervoor zorgen dat we onszelf en de situatie helderder zien, en daarvandaan een keuze maken die zinvoller is voor onszelf, ons werk, en onze omgeving.
‘Volgens mij was het Ghandi die iets zei in de trant van “Ik heb het vandaag zo druk, laat ik twee keer zo lang mediteren.” En dat lijkt gek, maar is dat zo?
’

Uiteindelijk bespaar je jezelf vaak juist een hoop stress, tijd en verspilde moeite, door regelmatig te pauzeren en te zorgen dat je geest helderder en efficiënter werkt; en door goed voor jezelf te zorgen en jezelf niet uit te putten, want daar wordt niemand wijzer van!

Kijk gewoon eens of je een paar keer pers dag 3-5 minuten kunt stoppen met alles wat je doet, en gewoon even niets kunt doen. Dit kost je hoogstens 15 minuten per dag, en levert je veel meer op dan je misschien denkt.

Wil je meer handvatten om mindfulness te integreren in je leven en échte pauzes te nemen?