De voordelen van mindfulness: Wat kan het voor mij betekenen?

door | 6 november 2018 | Mindfulness & Meditatie

Oorspronkelijk werd de eerste mindfulnesstraining ontwikkelt voor mensen met allerlei chronische en stressgerelateerde klachten. Omdat ook ik nogal eens worstel met mijn lichaam en lichamelijke gezondheid, kan ik me goed voorstellen dat pijn en de zorgen om je gezondheid je hele leven kunnen overschaduwen. Mindfulness hielp deze mensen met het vinden van een rustpunt en een gevoel van oké zijn met hoe je ook bent, en ook om uit die tunnel te stappen van je fysieke problemen en de lichtpuntjes in je leven weer te zien, en te waarderen.

In twee eerdere artikelen ben ik al ingegaan op wat mindfulness is en hoe het werkt. Dit is het derde artikel in een serie van drie, waarin ik in ga op wat de voordelen van mindfulness zijn en wat mindfulness mogelijk voor jou kan betekenen.

Waarom mindfulness bij zoveel problemen werkt?

https://silenz.nl/waarom-mindfulness-en-stress-een-goede-combinatie-zijn/De eerste training die Jon-Kabat Zinn ontwikkelde in 1979, en die nu nog steeds in deze vorm draait, noemde hij Mindfulness Based Stress Reduction. En die naam raakt het precies het punt waarom het bij zoveel problemen effect heeft. Het pakt de kern van de meeste gezondheidsproblemen aan, of dit nu fysiek of mentaal is. Die kern is: te veel stress.

Stress op zich is niet erg. We hebben in die zin niet voor niets een sympatisch zenuwstelsel dat ons lichaam activeert, ook wel bekend als de ‘fight-or-flight response’. Echter is het heel simpel: Als je lichaam continu in een staat van paraatheid staat, als er continu spanning op staat, dan gaat het kapot. Hoe dat zich uit is bij iedereen anders. Er is een scala aan mentale, emotionele en fysieke manieren waarop dit zich kan uiten. Aan de basis ligt echter bijna altijd ‘dat het je teveel is geworden’.

‘Als je dus simpelweg de stress vermindert en weer een basis van rust creëert in het lichaam, dan kan het lichaam zichzelf weer herstellen. En dit is wat mindfulness onder andere doet. Het creëert een basis van rust en ontspanning en helpt je uit die automatische reacties te stappen die zoveel stress veroorzaken en je klachten alleen maar erger blijven maken.’

Hoe mindfulness werkt: trainer die zittend in meditatiehouding mindfulness beoefend

De voordelen van mindfulness bij verschillende problemen

Het effect van mindfulness is ondertussen in veel wetenschappelijk onderzoek onderzocht en in de meeste gevallen lijkt het heel goed te helpen. Wil je daar meer over weten, dan kun je onder andere hier kijken:

Ik wil hier verder vooral concreet een aantal voordelen noemen die mindfulness je bij verschillende problemen zou kunnen brengen. Ik zal ze bewust per ‘probleem’ benoemen zodat je direct kunt zien wat het misschien voor jou kan betekenen, waarbij er soms overlap en raakvlakken kunnen zijn (en ik niet verwacht volledig te zijn, maar vooral een indruk te geven).

Stress
Meer rust door tijd in te bouwen om bewust te ont-spannen.
Niet reageren op de automatische piloot door weg te rennen of in gevecht te gaan.
Je eigen signalen herkennen dat stress zich bij je opbouwt.

Burn-out
Vriendelijk zijn voor jezelf en goed voor jezelf zorgen.
Je grenzen duidelijk aangeven.
Weer contact maken met je lichaam en je gevoel.

Piekeren
Uit de piekertrein stappen waarin je alleen maar rondjes rijdt.
Anders naar gedachten leren kijken waardoor je er minder in wordt meegenomen.
Contact maken met je lichaam en de adem als basis van rust.

Depressie
Terugval in depressie voorkomen door signalen op tijd te herkennen.
Weten wat wijs is om te doen om niet weer in negatieve patronen te vervallen.
Lichtpuntjes zien, hoe donker je leven op een bepaald moment ook lijkt.

‘Mindfulness brengt niet altijd de voordelen die jij verwacht, maar het brengt je bijna altijd iets moois, hoe klein of hoe groot ook.’

Angst
Je angst onder ogen zien en deze niet je leven laten controleren.
Contact maken met hoe angst voelt in je lichaam, in plaats van erover na te denken in je hoofd.
Merken dat angst komt en ook vanzelf weer gaat, en dat je sterk genoeg bent om dit te dragen.

Chronische pijn
Leren zijn en ademen met spanning en pijn in je lichaam.
Dankbaarheid en waardering ervaren dat er ook nog dingen zijn die fijn voelen.
Goed leren luisteren naar je grenzen en wat je op een bepaald moment aan kan.

Eetproblemen
Een basis van rust en vertrouwen vinden dat je goed bent zoals je bent.
De emoties durven voelen die vaak onderdrukt worden door je eetpatroon.
Goed voor jezelf zorgen en luisteren naar wat voor voeding je lichaam vraagt.

Verslavingen
Leren zijn met de neiging die je aanzet tot je verslaving, zonder hierop te reageren.
Het onderliggende patroon leren herkennen dat de verslaving veroorzaakt.
Wijzere, meer behulpzame en gezondere manieren kiezen om hiermee om te gaan.

Zingeving
Bewust worden van wat je belangrijk vindt in je leven en wat je energie geeft.
Een duidelijk pad en doel kiezen dat je wilt volgen.
De keuzes die je maakt bewuster maken in de richting waar je naartoe wilt.

Dat mindfulness voordelen heeft begrijp ik, maar wat brengt het mij persoonlijk?

De reden waarom je dit artikel waarschijnlijk leest, is uiteindelijk omdat je je afvraagt of mindfulness iets voor jou kan betekenen.

Wat mijn ervaring is, is dat wat het je brengt voor iedereen anders is. En daarnaast vaak heel anders dan wat je van te voren had verwacht.

Persoonlijk is een van de dingen die mindfulness mij onder andere heeft gebracht een grotere verbinding met alles en iedereen om me heen.

‘In plaats van in mijn hoofd te leven, zie ik anderen daadwerkelijk staan en kan ik er voor ze zijn.’

Symbool voor verbinding: een van de voordelen van mindfulness voor mij persoonlijk.

Mijn vrouw herkent het ook altijd direct als ik niet aanwezig ben. Dan kijk ik wat wazig voor me uit en ben ik aan het denken of piekeren. Daar ben ik me nu veel meer bewust van en dan kan ik er ook uit stappen. Soms benoemd zij het ook wel eens, en dan helpt dat me op dat moment ook om eruit te stappen. Ik heb het gevoel dat ik daar veel sterker en vrijer in ben dan een aantal jaren geleden.

Nieuwsgierig naar welke voordelen mindfulness voor jou in petto heeft? Wat houdt je tegen? Je bent van harte welkom om een mindfulnesstraining te volgen en mindfulness in je dagelijks leven te integreren.

De voordelen van mindfulness zelf ervaren?

Pin It on Pinterest

Share This