Het is geen nieuws dat we tegenwoordig sneller last hebben van stress en een onrustig hoofd. We leven in een snel veranderende wereld waarin we altijd maar druk zijn. We kregen nooit eerder zoveel prikkels binnen als nu. Dit kan zorgen voor een ongezonde balans, stress-levels die veel te hoog zijn en onrust in het hoofd. Ontspanning en even niets doen lijkt dan ook erg ingewikkeld en lastig, terwijl het tegenovergestelde waar is. Yoga kan je helpen om weer meer rust in je hoofd te creëren. In dit artikel geef ik jou 5 redenen waarom yoga voor meer rust in je hoofd kan zorgen.

 

Een vrouw in upward facing dog positie: yoga zorgt voor meer rust in je hoofd.

 

1. Beweging brengt je uit je hoofd in je lichaam

Bewegen is een hele effectieve manier om meer rust in je hoofd te creëren. Wanneer je je lichaam beweegt verleg je je focus. In plaats van continu maar in je hoofd te zitten en te piekeren, dwing je jezelf om meer in je lichaam aanwezig te zijn. Je komt meer in het nu waardoor stress en onrust naar de achtergrond verdwijnen en je hoofd tot rust kan komen. Yoga maakt je dus weer bewust van je lichaam. De aandacht keert van buiten naar binnen. Of je nou een intensievere of rustige vorm van yoga doet, je maakt altijd verbinding met je lichaam. Door je lichaam te voelen, door de bewegingen en houdingen te ervaren, krijgen je gedachten een minder krachtige invloed op je.

2. Je leert je grenzen voelen

Yoga helpt je ook om je bewust te worden van jouw grenzen. De bewegingen en houdingen vragen wat van je kracht en flexibiliteit. Je leert je lichaam beter kennen en verkent jouw grenzen in beweging. Dit helpt je om beter naar je lichaam te gaan luisteren en ook in het dagelijks leven beter je grenzen aan te geven en dichter bij jezelf te blijven. Hierdoor loop je jezelf minder snel voorbij, ben je flexibeler en durf je makkelijker uitdagingen aan te gaan in het leven. Hier sta ik vaak ook in een mindfulnesstraining bewust bij stil, wanneer we tijdens een van de sessies een milde vorm van yoga beoefenen.

3. Je ademhaling als rustpunt

Tijdens een yogasessie werk je ook veel met je ademhaling. Onze ademhaling is een hele krachtige en vaak ook onderschatte tool. Wanneer je gestrest bent, heb je vaak een oppervlakkige ademhaling. Hierdoor adem je veel vaker in en uit per minuut dan wanneer je in volledige rust bent. Tijdens het beoefenen van yoga circuleert jouw ademhaling vaak mee met de oefeningen die je doet. Een diepe, rustige en kalme ademhaling zal er voor zorgen dat jij je ook kalm en rustig voelt. Tijdens yoga leer je om lang, rustig en volledig te ademen in plaats van kort, oppervlakkig en alleen maar in de borst of buik. Daarnaast vormt de ademhaling, net als bij mindfulness en meditatie, een vast anker en rustpunt waar je je aandacht op kunt richten. Ook dit helpt je weer om je aandacht uit je hoofd en in je lijf te brengen.

4. Vermindering van prikkels

De ideale plek om yoga te beoefenen hangt van een aantal persoonlijke factoren af. Het belangrijkste is dat het een plek is waar jij je het prettigst voelt. Vind je het fijn als er een yoga docent aanwezig is of vind je het juist prettiger om op jouw eigen tempo, zonder dat er andere mensen bij zijn je yoga oefeningen te doen. Yoga in een rustige omgeving zorgt er voor dat je even helemaal los komt van alle prikkels. Probeer tijdens iedere yoga sessie te beseffen waar je bent, wat je aan het doen bent en dat dit het moment is om even je gedachten los te laten. Gebruik je zintuigen om in het hier en nu te zijn: wat hoor je om je heen? Wat ruik je? Hoe voelt het dekentje over je heen tijdens bijvoorbeeld de ontspanningsmeditatie aan het einde van een yogasessie?

5. Fysiek loslaten helpt je ook emotioneel loslaten

Loslaten is ook één van de dingen die je kunt doen tijdens een yoga practice. We willen zo vaak de controle hebben, uit angst voor iets wat er kan gebeuren. Je klampt je vast aan bepaalde gedachten waardoor ook jouw lichaam zichzelf langzaam samentrekt. Door de combinatie van beweging, ademhaling en de houdingen die je aanneemt tijdens yoga kun je alles los laten. Zeker wanneer je bijvoorbeeld Yin Yoga doet, kun je deze strijd tussen vasthouden en loslaten waarschijnlijk goed ervaren. Tijdens Yin Yoga houd je poses voor een langere tijd vast waardoor je bindweefsel wordt aangesproken. Dit is ook vaak de plek waar emoties worden vastgehouden. Deze emoties komen los wanneer je voor een langere tijd één houding aanneemt. Wil je meer leren over verschillende yoga houdingen en wat deze voor je kunnen doen? Ga dan naar Yoga oefeningen voor de rug, nek of ontspanning.

 

Kortom, yoga kan je op verschillende manieren veel rust bieden. Lichaam en geest zijn eigenlijk een geheel, vandaar dat je juist rust in je hoofd kunt creëeren door je lichaam als ingang te gebruiken. Je lichaam maakt namelijk geen verhalen over wat het ervaart, maar is gewoon aanwezig in het hier en nu. Maak hierin kleine stapjes, je hoeft niet in één keer al je zorgen weg te nemen. Dat zal ook niet heel realistisch zijn. Het doel is om ruimte te geven aan alles wat er naar boven komt, wat waarschijnlijk al zorgt voor meer rust in je hoofd.

Click to access the login or register cheese

Pin It on Pinterest

Share This
x Logo: ShieldPRO
This Site Is Protected By
ShieldPRO