4 redenen waarom mindfulness fijn is tijdens je zwangerschap

door | 13 september 2019 | Lichaam & Welzijn, Zwangerschap & Ouderschap

Vanuit een gesprek met lactatiekundige en draagconsulente Annette Luime van Aidulac, ontstond de inspiratie om een stuk te schrijven over wat mindfulness precies voor je kan betekenen tijdens je zwangerschap. Eerlijk is eerlijk, ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik zelf ervaring heb met hoe het is om zwanger te zijn. ūüėČIk heb echter wel eens iemand die zwanger is in een mindfulnesstraining in Delft gehad. Daarnaast heb ik de zwangerschap van mijn vrouw van dichtbij meegemaakt.

De eerste keer dat ik een zwangere vrouw ontmoette die mindfulness volgde, was een aantal jaar geleden tijdens een mindfulness zomerweek. Ik vond het zo mooi en bijzonder, dat deze hoogzwangere vrouw een mindfulnessweek kwam doen. Ik kan me nog herinneren dat zij het gevoel had dat dit iets was wat haar nog meer in verbinding bracht met haar baby, en dat het iets was wat ze ‘samen’ deden.

Mindfulness kan heel veel rust en ondersteuning bieden tijdens je zwangerschap en ik zal nu vier redenen bespreken waarom.

Foto van de buik van een zwangere vrouw: mindfulness kan heel fijn zijn bij zwangerschap.

Minder stress, meer ontspanning

Het is een hele mooie en bijzondere tijd, want hoe bijzonder is het wel niet dat er een nieuw leven in je groeit en dat dit kleine wezen uitgroeit tot een uniek mens. Tegelijkertijd is het een tijd waarin er veel verandert. Er veranderen natuurlijk veel dingen in je lichaam zelf, maar ook in je leven in het algemeen. Zeker wanneer het je eerste zwangerschap is, kan dit veel stress opleveren. Gaat alles wel goed? Wat moet ik allemaal nog regelen? Hoe gaat de bevalling zijn? Kan ik dit wel? En daarnaast misschien de fysieke gevolgen van de zwangerschap die niet altijd even fijn zijn, zoals misselijkheid, rugproblemen en vermoeidheid.

Dit kan leiden tot veel stress, piekeren en zorgen maken. Mindfulness helpt je los te laten en te ontspannen temidden van al deze veranderingen. Een rust en ontspanning die jij en je baby meestal goed kunnen gebruiken.

Gewaarzijn van je lichaam tijdens de zwangerschap

Een van de kernoefeningen in een mindfulnesstraining is de bodyscan. Deze helpt je om je gewaar te zijn van wat er allemaal in je lichaam gebeurt. We zitten vaak zo in ons hoofd, dat we heel veel dingen in ons lichaam niet meer ervaren. Nu is het heel fijn om je tijdens je zwangerschap goed gewaar te zijn van je lichaam, ten eerste omdat je dan gewoon meer in contact bent met je baby. Het is een unieke ervaring die je niet wilt missen en misschien zelfs maar eenmaal zult ervaren. Wanneer je je gewaar bent van je lichaam, zul je ook sneller voelen wanneer je baby beweegt, schopt of draait. Daarnaast zorgt het gewaarzijn van je lichaam ervoor, dat je ook beter voor jezelf kunt zorgen.

Goed voor jezelf en daarmee je baby zorgen

Wanneer je je meer gewaar bent van je lichaam en wat jij en je baby nodig hebben, dan kun je hier ook naar luisteren. Vaak is de zwangerschap een tijd waarin je je nog meer bewust wordt van wat er wel en niet goed voor je is. Wat je eet en hoe je met je lichaam omgaat, is namelijk niet meer alleen van invloed op jezelf, maar ook op je baby. Je draagt letterlijk en figuurlijk de verantwoordelijkheid voor een ander mens. Mindfulness helpt je om los te komen van patronen die niet goed zijn voor je eigen gezondheid en voor die van je baby, zoals een slecht voedingspatroon, of te weinig beweging. Je gaat luisteren naar wat je daadwerkelijk nodig hebt en dit ook doen, in het belang van jezelf en van je kindje.

‘Mindfulness helpt je om los te komen van patronen die niet goed zijn voor je eigen gezondheid en voor die van je baby, zoals een slecht voedingspatroon, of te weinig beweging. Je gaat luisteren naar wat je daadwerkelijk nodig hebt en dit ook doen, in het belang van jezelf en van je kindje.’

Meer genieten van je zwangerschap

Alles bij elkaar heeft dit tot gevolg dat je meer kunt genieten van je zwangerschap. Jij kunt kiezen om met volle teugen te genieten van deze bijzondere en mooie ervaring, ondanks alle pijntjes en ongemakken, de veranderingen, de stress en de zorgen. Mindfulness zorgt dat je nog meer kunt genieten en dat je je bewust bent van hoe bijzonder deze ervaring is. Het brengt je in contact met gevoelens van dankbaarheid, warmte en liefde voor je kind.

De eerste simpele oefening waar je zelf mee kunt beginnen, is om een paar keer per dag eens 5 minuten stil te zitten en gewoon te ervaren wat je voelt in je lichaam. Welke sensaties merk je op?

 

Door dit elke dag te doen wordt je je meer en meer gewaar van de staat van je lichaam en van de veranderingen die er optreden.

Na de zwangerschap en bevalling volgt het ouderschap, en dan begint het pas echt (in elk geval voor mij als vader). Want hoe ga je ermee om wanneer je baby niet stopt met huilen, met slaapgebrek of een eigenwijze peuter. Soms wil je ze wel achter het behang plakken. Maar daarover misschien meer in een volgend artikel.

Nog meer in contact zijn met je baby en goed voor jezelf zorgen tijdens je zwangerschap?

Pin It on Pinterest

Share This